söndag 8 november 2009

Dagsfärska...

Bilder och tillbakablickar tänkte jag bjuda på idag. Äntligen har jag orkat ta mig ut och fota lite, och än finns det faktiskt en del som blommar och livar upp i en annars mestadels vilande trädgård.

Årets sista...


Amerikanska hybridblåbär - får se om det hinner mogna.

Lite här och där blommar det, än idag...

En liten ros, en pensée som överlevt sedan i våras och kaprifolen tar några sista andetag för i år.


Julrosen som började blomma i augusti, still going strong. Stjärnflockorna blommar om liksom höstvädden som jag trodde gått och lagt sig för länge sedan men icke, fler knoppar är på väg att slå ut.

Olika zooner - i en och samma trädgård

Båda bilderna är tagna idag, båda är från samma lilla planta från början men se vad olika långt de kommit. På ett ställe i trädgården har randgräset redan checkat ut för i år medan det bara några meter bort fortfarande är grönt och fint. Snacka om att man kan ha flera olika växtzooner i en och samma trädgård. Randgräs, ett vackert gräs tycker jag men med lite ogräsvarning, dock inte värre än att det går att hålla efter.

Kommer ni ihåg den här? Sommarrudbeckian 'Cappuchino'

Sen var den med att slå ut sin första blomma. Mörkare och vackrare blev den för var dag.

Idag ser den ut så här:

Fortfarande nya knoppar (som förmodligen inte kommer hinna slå ut) men de gamla blommorna står sig än. Helt otroligt, som jag sagt tidigare. Den här kommer definitivt igen nästa år, fröer är redan inköpta.

I uterummet

Blommar fortfarande chilin och doftliljorna medan blomstertobaken nyss slagit ut. Sent, jo tack men jag

Först och sist...

Stjärnmagnolian är en av de första växterna som visar sig på våren medan eldkrassen är en skygg rackare som dyker upp sent. Denna lilla eldkrasse kommer jag att vårda ömt, fick den av min snälla granne i somras (tyvärr har hon nu flyttat och den vackra trädgården kommer få ett helt annat liv, eller snarare långsam död). Hoppas verkligen att den har hunnit ner djupt nog med sina rötter, för att orka titta upp igen nästa år. Den har i allafall tagit sig fint så här långt. Vad tror ni om en frigolitlåda över den i vinter för att hjälpa den på traven??

Jahopp hörrni, det blev mycket på en gång men jag måste ju försöka komma ifatt lite med bloggandet. Något piggare känner jag mig och energin börjar långsamt komma tillbaka.

Jag har börjat fundera lite på årets julkort och lite annat pyssel. Gör alltid egna julkort så jag ska nog ta och börja med dem i veckan. Hur gör ni, köper eller gör ni egna julkort? Eller kanske inga alls?

Ses snart igen!

11 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

goa fina mia! jag har tänkt såååå på dig, ska mejla dig, men du ska veta att jag har burit dig i mitt hjärta!!!

du, är verkligen en trädgårdsdrottning, det börjar picka i mitt bröst på engång när jag ser dina bilder...vååååååååååååååår, nä först längtar vi efter julen...sen tar vi klivet rakt till våren, hihi!

varmkram lotten

Helena sa...

Hej Mia! Vilka fantastiska bilder du visar, du är verkligen duktig med kameran! Ha en fortsatt skön kväll! Helena

Gårdsromantik sa...

Så vackra bilder!

Jag har också precis planterat amerikanska blåbär - hoppas de ger massor nästa år!

Kram Maud

alegni sa...

så roligt med så många ljuspunkter i trädgården ännu så här års!
här har det mesta av snön smält, men jag misstänker att det bara är en tidsfråga innan vi får mer.
ha det gott!
kram
ingela

Merja sa...

Härligt med alla blommor hos dig fortfarande!! Frigolit över Eldkrassen låter inte dumt alls ..tycker jag..men vad vet jag.
Gör egna julkort för första gången i år. En del är köpta i "gör-det-själv-paket" och andra klipper jag till själv. Vi får se vad resultatet blir i slutänden, men kul är det:))
Ha det gott och lycka till med kort tillverkningen!!

Bea sa...

Visst kommer jag ihåg Rudbeckian! Men, hänger din med fortfarande?!
Mina ligger i komposten, gråa och fula :(
Julkort är det väldigt roligt att göra och det brukar bli ett tiotal i varje fall, hmm...kanske man borde ta sig an tillverkningen än att sitta här och knappa :)
Ha det gott! /Bea

Marie//Tekla Maräng sa...

Men så härliga bilder och vad glad jag blev att få se dessa i november mörkret. TACK.
Jo ibland gör jag julkorten själv och i år är det ett sådant år när det klipps och klistras hej vilt.
Nä alla kan ju inte älska fotboll och vilken himmla tur för tänk vad trångt det skulle bli annars.
Om du vill så finns en award till dig att hämta på min blogg.
Kramar:)

Du ska veta att jag värde sätter att du finns till hands att maila till ang Yuna.

mitt gröna hjärta sa...

Hej Mia, så roligt att du vill vara med i min utlottning, du har nu två lotter. Du har ju riktigt mycket vackert som blommar fortfarande! Här är mest löv, fast även de kan vara vackert, helt löööövly....ha det gott, kram jenny

Erika sa...

Vilket snyggt inlägg, massa fina bilder på blommor som ger hopp om våren o så proffsigt stylat av dig.

Anjas Hill sa...

Så mycket du har hittat att fota i trädgården. Du "ser verkligen pigg ut" - av inlägget att döma;))!
Jättefina bilder och jag hoppasd på julkortsbilder när du har blivit klara med dem./Anja

Villa Solgården sa...

Så du sådde också sommarrudbeckia! Jag har också ett inlägg om dem, som slog ut först i slutet av september...