onsdag 1 september 2010

Sista rycket...

Ja, det är inte klokt... det är 1 september idag och för första gången ser jag verkligen fram emot hösten. Idag är det bara en vecka kvar till lilleman är beräknad. Busar på gör han allt fortfarande men kan gott få komma ut nu. Ja, han kan ju komma ett par veckor senare också men det är nära nu i alla fall, äntligen!! :)


Förra årets frösådda rudbeckior blommar för fullt...

Boa och fixa...
Försöker boa på så gott det går med min trasiga rygg och bäcken men det går trögt. Får inte mycket gjort innan jag måste sätta mig/lägga mig och vila. Blev väl inget boande alls idag men lite annat mums... Började morgonen med att dela en massa äpplen som ska få bada i 5 dagar och bli till äppelmust, receptet hittade jag hos Gela. Hoppas det blir lika gott som det låter. Enklare kan det inte bli i så fall...

Äsch, lät sen min Kitchen Aid jobba lite istället. En banankaka och lite nyttiga och supergoda morotsbullar fick vi till...

Receptet kommer här:
  • 50 g jäst
  • 75 g smör eller margarin
  • 4 dl mjölk
  • 2 tsk salt
  • 4 dl rivna morötter
  • 6 dl rågsikt (hade jag inget så jag tog grovt rågmjöl)
  • 7 dl vetemjöl
  • ca 1 dl frön och kärnor, t ex lin- eller sesamfrön och solroskärnor (jag hade 50/50 linfrön och solroskärnor)
Ugn: 225 grader, grädda i ca 12 minuter

Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan salt, morötter och rågsikt. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig i maskin eller för hand, ca 10 min. Tillsätt ev mer mjöl vid behov. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter.
Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk, dela degen i 8 bitar och forma till bollar, platta till bollarna lite försiktigt. (Jag gjorde 16 mindre bollar, blev alldeles lagom stora frallor när de jäst klart.) Pensla brödet med vatten och strö över frön. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter.


Jag använde både svarta och vita sesamfrön som "strössel" för lite extra piff.

Månadens bilder...

Gav mig ut på baksidan och tog månadens bilder också, ingen större skillnad från förra månadens tycker jag men ändå.


Dammen...

Är full med vattenhyacint, musselblomma, andmat, en liten näckros som inte blommat än och lite annat...

Var för någon vecka sedan och hämtade en massa flytväxter av en mycket trevlig trädgårdsmänniska som rensat ur sin damm och inte hade någonstans att göra av alla flytväxter. Jag hade ett tag en hel del trådalger i dammen, vilket jag inte haft tidigare men verkar ha fått bukt på dem nu. Får nog snart plocka in en del av vattenhyacinterna och musselblomman om jag ska försöka övervintra dem. Japanska blodgräset framför dammen är nyköpt, hoppas det klarar vintern där. Riktigt häftiga färger på det i alla fall.

Ettåring?? Pyttsan...
Jag vet att jag är tjatig... men den här "ettåringen" som jag sådde förra året blir bara maffigare och maffigare. Ettåring, nä knappast... älskar min sommarrudbeckia 'Cappucino', som gärna får komma igen även nästa år. Fortsätter den så här så har jag snart ett hav av härliga sommarrudbeckior... så här års lyser den verkligen upp!

Rudbeckia hirta v. pulcherrima

Potatis i sand...
Den som hängt med ett tag kanske minns att jag gjorde en test i år med min potatisodling som påbörjades i maj. Sambon hjälpte mig att fylla upp ett par pallkragar med sand, där jag sedan petade ner sättpotatis. Tanken var att dessa bara skulle gödslas med gräsklipp under sommaren och förstås vattnas då och då. Ingen kupning skulle behövas. Så hur gick det då??

Jo, gräsklipp fick jag lagt på två gånger, vattningen missade jag mest hela tiden. På Annabelle vissnade blasten ner för ett tag sedan och jag har inte orkat göra något åt det, medan Salad Blue fortfarande står upp och är grön utan blommor. Känns lite som att leka i sandlådan när jag började gräva där jag satte mina Annabelle. Hade absolut inga som helst förväntningar på att hitta något där efter min misskötsel men titta så fina de är! Två middagar bara i en liten hörna av pallkragen är väl inte fy skam. Antar att det blir många fler middagar med små fina delikatesspotatisar. Potatis i sand blir det nästa år också. Minimal skötsel men skörd ändå! :)

Hoppsan, blev visst lite mycket på en gång här... men så är det ju inte så ofta jag uppdaterar just nu. Tankarna är ju på helt annat håll just nu...

Tänker i alla fall ofta på er mina goa bloggvänner, även om besöken hos er inte är lika täta. Snart blir det bättring... :)

9 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Mmmm de där brödena ser goda ut. Måste spara receptet. Lena/isis

alegni sa...

vad intressant det lät med potatisodling i sand. vårt potatisland består av mycket lerig jord, så du kan tänka dig hur potatisen ser ut under perioder nrä det regnar mycket.
ojoj, nu är det inte långt kvar tills ni får sen er lilleman utanför skalet - så spännande. lycka till med allt du har framför dig. hoppas ryggontet släpper snart.
kram
ingela

Anonym sa...

Vad roligt med nya växter och kul att din potatis har blivit så bra! jag odlade också potatis i år, för första gången, blev också en hel del! Gjorde potatismos och åt till stekt makrill, mums!

Ja nu börjar det närma sig, vad spännande!! Ser fram emot första post-förlossning-inlägget... :) Hoppas han kommer snart så du blir av med ryggont och annat.

Kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Mums vilka härliga bröd du har bakat, ska skriva upp det och prova själv.
Kul att det gick bra att odla potatis i sand. Jag ska absolut ha potatis nästa år på balkong för så gott det var att koka egen.
Ja dina rudbeckior frodas verkligen och vad dom lyser upp, snyggt.
Din damm är så härlig.
Kramar:)

Sirpa sa...

GRATTIS Mia till vinsten och bebisen!
Tänkte komma tillbaka hit imorn och läsa din blogg bättre!
Har en trevlig kväll!
Kram Sirpa

Mia sa...

Vilket tempo och det veckan före, du ger mig dårlig samvete, sitter her lat med vuxna barn. Härligt i din trädgård fortfarande, imponerad av potatisen! bröd..och cappucino :)

Laila sa...

Egen delikatesspotatis, oslagbart, eller hur! Håller på att fylla några av våra nya pallkragar med sand, tänker så perenner i små krukor och låta dem hibernera i en av lådorna men blir inspirerad av din potatisodling och ska försöka hålla tjälfritt i en för supertidig potatis i vår.
Har också Rudbeckia hirta v. pulcherrima och den blommar överdådigt och livar verkligen upp!
Det är väl nu han ska komma, Lilleman? Håller tummarna!

Bea sa...

Hej!
Så du bara väntar och väntar fortfarande ;)
Hoppas du snart får hålla din/er lilla bebis i famnen = lycka!

Morotsbullarna ser verkligt goda ut!
Jag tror det blir en bakdag för mig idag, det blåser och stormar på utsidan - värsta höstdag-känslan och vad passar bättre en en doften av nygräddat i stugan :)

Vilken fin potatisskörd du fick!

Trevlig fredag!
Kram / Bea

Blogger sa...

There's shocking news in the sports betting world.

It's been said that any bettor needs to see this,

Watch this or stop betting on sports...

Sports Cash System - SPORTS BETTING ROBOT