fredag 18 mars 2011

Glo i holk...

Här bloggas det dåligt minsann. Jag har höga ambitioner och tänker på och tittar in i bloggen varje dag men... ja men... sen kommer nåt annat och tar över. Oftast en liten krabat som går runt i sin gåstol och jagar mamma och som just har börjat rycka i mina byxor så fort han får chansen.

Mellan varven kikar jag på sidan med rådjurskameran jag skrivit om tidigare. Det är nu tre kameror som varvas i bild. Rådjurskameran, holk 1 och holk 2. I Sofias (talgoxen som bodde där förra året) holk, nr 1 har det nu börjat hända grejer. Ena stunden en blåmes eller tom två på samma gång andra stunden en talgoxe. Har jag ändå suttit vid datorn och sett så har jag tagit "bilder" (print screen) från holken så att andra "holkolister" också kan se.

Idag har vi sett både blåmes och talgoxe i holken. Ja det verkar vara fajt om Sofias gamla holk minsann. Vi får se vem som vinner slaget eller om det dröjer så länge att herr flugsnappare hinner dit i maj. En del av blåmesen högst upp i bild, sen talgoxen under.

Klicka på bilden ovan för att se holkarna live!

Här om dagen besöktes holken av två blåmesar, så små och söta. Hann inte fånga båda på bild, de möttes där inne med blixtens hastighet, sen var den andra borta.


Klickar man på bilderna blir de större...

Frösådd...

Jag har sått!! Helt otippat blev de första fröerna ner i jorden i år stor blå bergvallmo och vit bergvallmo. Sådde för några dagar sedan. Väntar, väntar med en ängels tålamod på lite grönt i byttorna. :)

Trevlig helg på er alla!

4 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja det är inget dumt tidsfördriv och nöje att glo i holk. Det är riktigt spännande att se vad som händer.
själv följer jag min *uteboende* koltrast som har ockuperat min balkong sedan strax före jul.
Kramar:O)

Glöm inte att krama om Lilleman också.

Bea sa...

Hej!
Har du kamera i holken? Spännande!

Så söt han är Lilleman och vuxit :)
Ha en fin helg! /Bea

PeterDeleter sa...

Måste ju säga att Kevin är en strålande liten kille och söt dessutom. Jag som "luktar lik" idag är egentligen glad att mina kids passerat myndighetsåldern.

Fridens tre liljor från playa de la Viksjö.

Laila sa...

Spännande! Kan man hitta den där holken på nätet?
Ha det gott!/Laila