måndag 25 juli 2011

Fixardag runt växthuset...

Växthuset står på en del av tomten (numera inhägnad del) som jag inte visat så mycket tidigare, har inte funnits så mycket att blogga om helt enkelt.



Staket...

"Staketet" är fixat! Sambon slog ner stolparna och jag satte upp det vita bandet (elstängsel men utan ström, det var utförsäljning på "hästprylar" och jag tänkte att det borde hålla bättre än snöre). Läste någonstans för nåt år sedan, att rådjur inte vågar hoppa över om man sätter upp vitt rep/lina, en i knähöjd ungefär och den andra på runt en meter. Jag testade en mindre inhägnad för ett par år sedan med lite tjockare vitt snöre bara, men inte ett rådjur verkar ha vågat sig över, så jag fortsätter att tro på att de små rackarna inte vågar sig fram nu heller.

Fruktträd...

Lilleman fick vid sin namngivning tidigare i somras två träd, ett päronträd 'Göteborgs Diamant' och ett äppleträd 'Mantet'. Jag grävde gropar och gav träden permanenta boplatser på baksidan av växthuset.

Lilleman övervakar arbetet från vagnen.

Bär...
Satte aroniaplantor längs en liten del av inhägnaden, tänkta att dels få agera häck men också för att koka saft på bären. På en annan del, lite soligare sida satte jag ett par röda vinbärsbuskar.

Stackars misshandlade aroniaplantor kommer säkert repa sig snart.

Hyllor i huset...
Fick ett par hyllor till växthuset av en vän (de har utgått ur sortimentet men han hade två över från sitt växthus, likadant som mitt förstås) tack snälla de kommer verkligen att komma till användning.


Tydligen fick jag den här krabaten också på köpet... syns inte hur stor den är men bara bakdelen av kroppen är ca 1 cm i diameter... hua

Plommonhäcken är alldeles full med plommon, gula så småningom.

Planeringen och arbetet runt växthuset fortsätter. Grunden till växthuset måste fixeras, perennrabatter planeras och planteras, buskar och små träd skall planteras, pallkragelandet med köksträdgård ska fixas, stenparti, lekplats till lilleman i anslutning till växthuset och förmodligen mycket mer. Ja, det kommer nog finnas jobb för mig en lång tid framöver.

Jahopp, jag verkar ju nästan vara igång med bloggandet igen. Jag slutar att lova men kommer troligtvis snart med ett inlägg igen. Börjar titta in mer och mer hos mina gamla bloggvänner och lusten att blogga börjar så smått komma tillbaka.

Tack Anja, för dina fina och uppmuntrande ord om små växthus i förra inlägget. :)

Ha en fin sommarvecka!

3 kommentarer:

Mia sa...

Vad kul med nya planer, planteringar och växthus (blir avundsjuk..) Lilleman blir nog trädgårdsmästare ska du se, följer ju redan spänt med på utveckligen. Förresten, är det så enkelt, en vit tråd alltså? Det ska jag tipsa pappa om.
Ha det godt :)

Monica sa...

Oj, oj, oj här har du många roliga planer ... som det ska vara alltså :). Lilleman kommer väl med glada tillrop under tiden du jobbar, eller ....?
Tjingeling

Merja sa...

Gott med egna plommon!
Lycka till med växthuset.