tisdag 19 juli 2011

Växthusdröm...

Surprice, jag lever!!

Jag håller på att förverkliga en dröm, dock i litet format så det kanske inte riktigt räknas, eller?? :)

Har köpt mig ett litet, litet växthus. Tror inte att jag kommer att hinna fixa till det såpass mycket så att jag hinner använda det i år, mer än till att fika i men det är i alla fall på gång.

Tog en bild på det lilla huset så man nästan ser ut hur det såg ut före bygget började.

Och så här långt har vi kommit idag...

Rutorna är på plats, marktäckduk på plats och ett varv lecablock står nu under växthuset för att få lite extra höjd på det. Nu ska det bara förankras och grusas in på riktigt (tror att jag har bestämt mig för att ha grus som "golv").

Så, nu jobbar huvudet för fullt med en massa olika idéer. Jag har både vinbärsbuskar, äppel- och päronträd som ska få bo i närheten av växthuset. Håller på och gräver lite och förbereder för plantering av dem. Perenner, ett stenparti och annat skoj kommer det förstås också finnas plats för. Visst ja, sist men inte minst... en "lekplats" till lilleman i närheten också. Ja, en dag blir det nog riktigt mysigt. :)

Ska försöka blogga ifatt lite så fort det blir lite regniga dagar...inte för att jag längtar efter regn direkt men men....

Tjingeling, tills vi ses igen!

6 kommentarer:

Hélena sa...

Åh, vad roligt med växthus! Ska bli jättekul att följa.
Ha det bäst!
Hélena

Unknown sa...

Nästa sommar kommer det att växa så det knakar =)
Sari

Ninnis sa...

Så spännande att få följa med och se ditt växthus ta plats i trädgården...=)

Kram Ninni

Anjas Hill sa...

Nämen kära nån! Så klart räknas ett litet växthus! Det hänger inte på storleken.
Birgitta i bloggen Glädjekällan har ett växthus på 5 kvm. Den är möblerad med hyllor, ett gammalt vackert halvmånebord. En antik oljelampa hänger ned från taknocken. Säckväv som skugggardin och FULLPROPPAD med elargoner av alla rara sorter.
Det är inte gjort av gamla fönster utan ett stadndardglashus med aluminiumprofiler. Jag kan bara säga att jag har aldrig sett ett vackrare växthus.
Alltså: Varken glashusets storlek (jag blir så sur när det tjatas om att växthuset måste vara så stoooort för att tillfredställa våra behov av odlingar mm - riktiga glädjedödarargument!)
eller vilka profiler den har betyder så värst mycket. Det som betyder något är vad du gör av den möjligheten du har fått!
Grattis till ditt VÄXTHUS!/Anja

Anjas Hill sa...

ps

pelargoner - inte elargoner
ds

Mari sa...

GRATTIS till växthuset =)
jag har semester nu... och ska hinna med en hel del... och jag hoppas verkligen att jag tar mig ut till dig, måste få se din trädgård i "sommarform" inte bara under ett täcke av snö =)
KRAMIS Mari